Time
S
Nick
Message
02:05
jri joined #dataverse
05:05
jri joined #dataverse
08:49
jri joined #dataverse
09:24
Roy joined #dataverse
11:24
donsizemore joined #dataverse
11:34
pdurbin joined #dataverse
12:00
jri joined #dataverse
12:19
donsizemore joined #dataverse
13:14
Thali_UM joined #dataverse
13:46
pdurbin
Thali_UM: good morning. Thanks for your comments on https://github.com/IQSS/dataverse/issues/4203 . If you would like to make a pull request, please let me know and I can help you through the process.
13:46
Thali_UM
Good morning Philip
13:47
Thali_UM
Thank you Philip
13:51
Thali_UM
I have doubts on the last conversation about DataCite, according to the links that you shared, I saw that there is a page that has already implemented it as and it is in the github repository Madroño, my question is, can that code be used? or is it just as support for whoever has an interest?
13:52
pdurbin
Thali_UM: sorry for the confusion. We plan to merge that pull request after it goes through code review and QA. You can help with code review if you want.
13:54
pameyer joined #dataverse
13:57
Thali_UM
Then should I load the project dataverse into NetBeans and implement my requirements? with the help of this project that they went up on github
13:57
pdurbin
Thali_UM: maybe. What are your requirements?
14:00
Thali_UM
According to what I have worked and requested in support, with you, I understand that what I'm looking for is just adding the export according to the DataCite metadata schema, therefore it should be something similar to what they have programmed for the schemes that are already there, isn't it?
14:02
Thali_UM
implement the metadata export according to the DataCite schema and work in the same way on the OAI-PMH server
14:03
pdurbin
Thali_UM: ok, if I were you, I would build a war file based on https://github.com/IQSS/dataverse/pull/4664 and deploy it to a server. And then play around with the new export and give feedback to abollini and juancorr.
14:03
pdurbin
Does that make sense?
14:04
Thali_UM
Am I explaining wrong?
14:04
pdurbin
I didn't think you were explaining wrong but now I'm not sure. :)
14:05
Thali_UM
I still don't understand how the OAI-PMH protocol works, I don't know if that is how I should refer
14:05
Thali_UM
yes it that
14:05
Thali_UM
Maybe I am wrong
14:06
pdurbin
Thali_UM: I think you should leave a comment on https://github.com/IQSS/dataverse/issues/4257 . In that comment, you should explain what you are thinking. That way abollini and juancorr will see it. Does that make sense?
14:07
Thali_UM
Yes
14:07
Thali_UM
Thank you Philip
14:08
jri joined #dataverse
14:09
pdurbin
Great. Thanks, Thali_UM!
14:09
Thali_UM
I have other question
14:09
Thali_UM
Does the documentation mention how I should load the project in NetBeans?
14:12
pdurbin
Thali_UM: yes, and I recently rewrote that part of the dev guide, so I hope it makes more sense now. Please see http://guides.dataverse.org/en/4.8.6/developers/tips.html#iterating-on-code-and-redeploying
14:12
pdurbin
... and please give me feedback if anything is confusing!
14:13
Thali_UM
Ok, Thank you Philip
14:29
juancorr joined #dataverse
14:30
pdurbin
juancorr: welcome! Thali_UM has some questions about DataCite export. You both speak Spanish, right?
14:30
Thali_UM
yes
14:31
juancorr
Yes and I do not speak a good English.
14:31
Thali_UM
Me Yes
14:31
Thali_UM
exactly
14:31
Thali_UM
I don't speak english very well
14:31
pdurbin
Please feel free to speak in Spanish here.
14:31
Thali_UM
Ok
14:32
juancorr
Thank you pdurbin I will write in Spanish
14:32
juancorr
Hola Talia, he estado leyendo las preguntas que hiciste sobre DataCite.
14:32
Thali_UM
Hola que tal, mi nombre es Thalia Uranga
14:33
Thali_UM
Estoy en un equipo de trabajo en el Centro de Ciencias Genomicas de la UNAM
14:33
juancorr
Disculpa Thalia, soy Juan Corrales, trabajo para el Consorcio Madroño en España.
14:33
Thali_UM
decidimos trabajar con dataverse porque maneja datasets
14:33
Thali_UM
porque aqui manejan datasets
14:34
Thali_UM
Hola que tal Juan Corrales
14:34
Thali_UM
yo soy de México
14:34
juancorr
Encantado. Tenemos una instalación de Dataverse compatible con las directrices de OpenAIRE y, hicimos una implementación a medida que es compatible con sus directrices.
14:34
Thali_UM
Bien en un principio nos habían dicho que manejaramos el esquema de metadatos dublin core
14:34
Thali_UM
pero la semana pasada cambiaron es parte
14:35
Thali_UM
y ahora nos piden que utilicemos o adaptemos el repositorio para que pueda exportar de acuerdo al esquema de DataCite
14:35
Thali_UM
puedo compartirle algunos enlaces como ejemplo de lo que nos piden?
14:35
juancorr
Perfecto entonces, para cumplir con las directrices de OpenAIRE, hay que exportar los datos mediante OAI en formato DataCite, con algunas exigencias adiccionales, pero sigue siendo DataCite
14:35
juancorr
Sí, envíanoslo.
14:35
Thali_UM
exacto
14:36
Thali_UM
Esto es un ejemplo de la salida
14:36
Thali_UM
https://mfr.osf.io/render?url=https://osf.io/ud63s/?action=download%26mode=render
14:37
Thali_UM
y aqui estan los lineamientos que nos piden y en la columna 3 hacen mención de las etiquetas que maneja DataCite
14:37
Thali_UM
https://mfr.osf.io/render?url=https://osf.io/tkbfs/?action=download%26mode=render
14:38
juancorr
Creo que cumplimos casi todos los requisitos, aunque algunos necesitan que configuréis también el Dataverse para poner algunos campos como obligatorios
14:40
Thali_UM
esa parte si la he manejado
14:40
juancorr
Sí, casi seguro que se puede cumplir sin problema tanto con la implementación que hemos hecho en el Consorcio Madroño, como la más estable que estamos haciendo en el Dataverse oficial.
14:42
Thali_UM
pero cual es su recomenadción, es que vi que tienen un repositorio en GitHub y por lo que vi, adjuntaron archivos java, para la exportación de metadatos al igual que los otros formatos de XML , JSON y DDI
14:42
Thali_UM
es así o se tiene que llevar configuraciones adicionales hacia otros archivos?
14:42
Thali_UM
es que mi duda es porque nosotros estamos trabajando con la versión 4.7
14:42
Thali_UM
y me parece que la de ustedes es 4.8.4
14:43
juancorr
Si fuera posible, creo que es mejor que esperen a que Dataverse incluya la compatibilidad con OpenAIRE en su código principal y hagan la migración.
14:44
juancorr
Sí, nosotros tenemos una versión 4.8.4 modificada y, quizá sería algo complicado separar el código para la 4.7.
14:46
juancorr
En cualquier caso, si lo necesitan, podemos intentar aislar las modificaciones que hemos hecho para estas funcionalidades, pueden ver el resultado en https://edatos.consorciomadrono.es
14:46
juancorr
y en https://edatos.consorciomadrono.es/oai?verb=ListRecords&metadataPrefix=oai_datacite&set=openaire_data
14:49
Thali_UM
Si he visto la página
14:49
Thali_UM
Una pregunta
14:49
Thali_UM
es que aun no me queda entendido como trabaja el protocolo OAI-PMH
14:50
Thali_UM
ya que nosotros debemos ser cosechados por otro repositorio y para ello piden el protocolo OAI-PMH
14:50
Thali_UM
para ser cosechado se requiere de configurar los Sets?
14:51
juancorr
El OAI-PMH no lo exige, pero Dataverse sí que exige crear un set.
14:51
Thali_UM
si es lo que he visto
14:52
Thali_UM
El código que compartieron esta habilitado para su uso e instalación?
14:52
juancorr
Además hay un bug en Dataverse por la que sí haces una petición sin un set, la respuesta es que no hay ningún registro que cumpla las condiciones, cuando debería devolver todos los registros (datasets)
14:52
Thali_UM
si exacto, eso ha pasado con nosotros
14:53
juancorr
Ha nosotros nos ha funcionado, pero creo que nadie más lo ha probado. Tiene iconos del Consorcio Madroño y, algunas traducciones en español que son también específicas de nuestro repositorio, pero eso se puede cambiar de forma sencilla.
14:54
Thali_UM
habia encontrado que a través del archivo bundle algo así
14:54
Thali_UM
???
14:55
Thali_UM
y crees que podamos probar si es que deciden trabajar con esta versión?
14:56
juancorr
Sí, en el Bundle_es_ES.properties están casi todas las traducciones, también pueden crear un Bundle_es_MX.properties
14:57
Thali_UM
disculpa, has cargado el proyecto en Netbeans?
14:57
Thali_UM
es que yo no he tenido exito, me marca error en MAVEN
14:57
Thali_UM
y aveces carga si descargo el proyecto en zip y descomprimo y agrego a Netbeans
14:58
jri joined #dataverse
14:58
juancorr
Sí, pero no recuerdo como (hace mucho tiempo) la compilación la hemos hecho siempre desde el MAVEN en línea de comando.
14:58
juancorr
Mañana puedo intentar cargar el proyecto en Netbeans.
15:01
Thali_UM
En serio, que interesante
15:01
Thali_UM
es más sencillo a través de línea de comando
15:01
juancorr
Para hacer la compilación, sí es más sencillo y más rápido.
15:02
Thali_UM
como cambiaste el icono, está dentro de los archivos xhtml, aplicando curl o forma parte del proyecto en los archivos java
15:02
Thali_UM
entonces igual puedo intentarlo
15:03
juancorr
En la versión 4.8, hay opciones para poner una cabecera e iconos a medida. Lo busco ...
15:04
juancorr
Aquí están las instrucciones: http://guides.dataverse.org/en/latest/installation/config.html
15:05
Thali_UM
Muchas gracias Juan Corrales
15:05
Thali_UM
otra pregunta
15:05
Thali_UM
cuanto tiempo tardaron en implementar los cambios?
15:06
juancorr
De nada. Para la primera versión, quizá seis u ocho meses, dos informáticos dedicando aproximadamente el 50 % de nuestra jornada.
15:07
juancorr
Pero seguimos haciendo cambios y, ahora estamos en mayor coordinación con Dataverse.
15:07
Thali_UM
Muchas gracias Juan
15:07
Thali_UM
Me has auxiliado bastante :)
15:07
juancorr
De nada
15:08
juancorr
Si necesitas más información, avísanos.
15:08
Thali_UM
Muchas gracias de nuevo.
15:08
Thali_UM
tienes algún correo de contacto?
15:09
juancorr
Sí, webmaster consorciomadrono.es
15:10
juancorr
Hasta la próxima.
15:12
Thali_UM
hasta luego :)
15:13
juancorr left #dataverse
15:25
Thali_UM
Philip Thank you
15:33
pdurbin
Thali_UM: you're welcome. All I did was summon juancorr. :)
15:37
pameyer
does this count as supporting internationalization in dataverse irc? ;)
15:37
Thali_UM
Yes and I thank you very much.
15:38
pdurbin
pameyer: heh, maybe
15:38
pdurbin
my high school Spanish is failing me so thank goodness for Google Translate
15:40
pameyer
Thali_UM: your english is far better than my espanol
15:56
Thali_UM
hahaha, I'm not sure
15:57
dataverse-user joined #dataverse
15:57
Thali_UM
I can write english more or less, but speak nothing, only basic conversation
15:58
dataverse-user
Hi, I created a new dataverse. I am wondering how to cross-reference other datasets that are published in a separate dataverse so that I don't reupload data and create new DOIs
15:59
pdurbin
dataverse-user: hi! The "superuser" for your installation of Dataverse should be able to click "link dataset" to add it to multiple dataverses. Please see http://guides.dataverse.org/en/4.8.6/user/dataverse-management.html#linked-dataverses-linked-datasets
16:10
pameyer
dataverse-user: it might depend on what you mean by "cross-reference"
17:12
donsizemore joined #dataverse
17:17
pdurbin
dataverse-user: still there?
18:41
donsizemore
@pdurbin knock knock?
18:42
pdurbin
how are things, donsizemore
18:43
donsizemore
@pdurbin excited for the community meeting! quick question?
18:44
donsizemore
@pdurbin I remember your saying that dataverse permissions were set per dataverse, and not necessarily recursive. Is this correct?
19:08
pdurbin
donsizemore: yes. Each dataverse is an island of permissions.
19:53
donsizemore joined #dataverse
19:55
Thali_UM
Philip
19:55
Thali_UM
How do I install Solr?
19:56
Thali_UM
I have a solr package and it is already decompressed, but I do not know if something else is done
19:57
pdurbin
Thali_UM: which version of Solr did you download? We are upgrading from Solr 4.x to 7.x.
19:58
Thali_UM
4.6
19:58
Thali_UM
4.6.0
19:59
pdurbin
Yeah, that's the old version. Please follow these instructions to install Solr 7.3.0: https://github.com/IQSS/dataverse/blob/ce05eb1618cd3c39a2a217eecd6b133ce6c8293e/doc/sphinx-guides/source/developers/dev-environment.rst#install-solr
19:59
pameyer
Thali_UM: is this solr for local development, or on a server?
20:00
pdurbin
pameyer: good question :)
20:01
Thali_UM
local development
20:01
pdurbin
Thali_UM: you're going to pull the latest code from the "develop" branch before you begin, right?
20:02
Thali_UM
i don't understand
20:04
pameyer
Thali_UM: for running dataverse code locally, that hasn't been released yet, you need a different version of solr
20:05
pameyer
in other words, running the `4Science:openaire` branch needs a different solr version than the 4.6.0 release
20:05
pdurbin
Thali_UM: we always ask contributors to make pull requests against the "develop" branch. Please see http://guides.dataverse.org/en/4.8.6/developers/version-control.html#create-a-new-branch-off-the-develop-branch and please let me know if anything written there is confusing.
20:05
pameyer
^ and I'd meant dataverse 4.8.0 release
20:06
Thali_UM
is the same for the dataver
20:06
Thali_UM
dataverse v4.7
20:08
pameyer
ok - you should be able to use the same solr version that's on the server then
20:08
pameyer
you don't need the init file, or systemd unit file for that
20:08
pameyer
but I'll defer pdurbin on how/if to get solr to play nicely with netbeans
20:09
Thali_UM
now I will try it with MAVEN
20:10
pdurbin
Thali_UM: it would be easier to help make changes to the latest code in the "develop" branch than to help make changes to an old version of Dataverse like Dataverse 4.7.
20:11
Thali_UM
Ok, so I check with my team if they can change the version.
20:12
pdurbin
Thali_UM: yes! Please! We are always happy to help installations of Dataverse upgrade to the lastest version.
20:12
Thali_UM
Thank you philip
20:13
Thali_UM
but for the moment I'm doing a local installation to use the development and installation of the repository with the changes that will be made.
20:16
pdurbin
ok, sounds good
20:20
Thali_UM
Thank you
20:54
dataverse-user joined #dataverse
21:58
pameyer left #dataverse